czwartek, 7 lipca 2011

Recenzja: "Morze Potworów"

Autor: Rick Riordan
Tytuł serii: Percy Jackson i bogowie olimpijscy- tom 2
Tłumaczenie:  Agnieszka Fulińska
Liczba stron: 276
Cena rynkowa: 34,90 zł
Wydawnictwo: Galeria Książki
Polska premiera: 26 październik 2009
Opis wydawcy:

"W porywającym, dowcipnym i cieszącym się ogromną popularnością dalszym ciągu opowieści rozpoczętej w Złodzieju pioruna Percy wraz z przyjaciółmi musi udać się w rejs po Morzu Potworów, aby ocalić obóz. Najpierw jednak odkryje szokującą rodzinną tajemnicę, która każe mu się zastanowić, czy to, że Posejdon uznał go za syna, jest zaszczytem czy okrutnym żartem.Siódma klasa była dla Percy’ego Jacksona wyjątkowo spokojna. Żaden potwór nie przedostał się na teren jego nowojorskiej szkoły. Ale kiedy niewinna gra w zbijanego z kolegami z klasy zmienia się w śmiertelną rozgrywkę z brutalną bandą olbrzymów-ludożerców…sprawy przyjmują paskudny obrót. Niespodziewana wizyta Annabeth, przyjaciółki Percy’ego, oznacza kolejne złe wieści: magiczna granica broniąca Obozu Herosów została zniszczona przez truciznę podrzuconą przez tajemniczego wroga. Jeśli lekarstwo nie znajdzie się na czas, jedyna bezpieczna przystań dla herosów przestanie istnieć."

Nad Morzem Potworów Zapomnienia  

W związku z przeczytaniem przeze mnie pierwszej części sagi Ricka Riordana, która okazała się niezmiernie elektryzującym początkiem serii oraz- oczywiście- wielu pozytywnym opiniom na temat "Morza Potworów"- niewiele czasu potrzebowałam ,by sięgnąć po tą książkę. Dodatkowym czynnikiem było również zakupienie od razu wszystkich tomików. Czy autorowi udało się utrzymać koncepcję- nie tracąc jednocześnie na scenach akcji? A może kontynuowanie motywu greckiej mitologii okazało się w tym wypadku błędnym i niepotrzebnym posunięciem?

W drugiej części serii Obóz Herosów znajduje się w wielkim niebezpieczeństwie. Dotychczasowa ochrona przed potworami zostaje zniszczona. Na obóz przedostają się straszliwe stwory, włącznie z bykami i mrożącymi krew w żyłach... gołębiami. Tak, tak- w powieści nie są one tylko utrapieniem ludzi mieszkających w blokach z parapetem ;-) . Przedstawiono ich mroczniejszą naturę poprzez przedstawienie ich jako Ptaki stymfalijskie. Szczegółów  nie zdradzę- ciekawskich zachęcam do zapoznania się z przygodami Heraklesa i "Morzem Potworów" ;P . Percy musi udać się na misję, by uzdrowić wspaniałą...sosenkę, która w rzeczywistości sosną nie jest i odnaleźć swojego przyjaciela, od którego dostaje niepokojące sygnały. Wiąże się to z kolejnym pasmem walk i odkrywanych powoli tajemnic- dotyczących m. in. rodziny naszego głównego bohatera, zdobyciem "przyciągacza" satyrów, przywróceniem do życia niezwykłej osóbki. To oczywiście tylko niektóre elementy historii ;-))).

Głównym bohaterem "Morza Potworów" jest Percy Jackson. I w tej części przygód charakteryzuje się- jak przystało na herosa- odwagą, bohaterstwem i "lekką" lekkomyślnością. Młody Perseusz odkrywa również swoje wewnętrzne, "gryzoniowato-tchórzliwe" ja. Jego postać bawi i cieszy czytelnika. Młody wiek i świeże  spojrzenie na świat naszego półboga sprawia, że książkę czyta się szybko i lekko. Po prostu się go lubi.

Z pozostałych bohaterów wyróżnili się jeszcze: Annabeth, Clarisse, Grover, Luke i Tyson. Annabeth jak zawsze cechuje architektoniczne zawzięcie i bystrość umysłu. Dobrze dopełnia wizerunkowi głównemu bohatera. Clarisse podejmuje pochopne, waleczne kroki i stanowi dobre odzwierciedlenie prawdopodobnego dziecka Aresa. Grover i Luke również cieszą swoimi standardowymi cechami, są ciekawymi i przemyślanymi postaciami. "Świeżakiem" jest jedynie Tyson- z pozoru wielki, ofermowaty nastolatek, posiadający jednak sporo tajemnic.

Książka emanuje mnóstwem zaczerpniętych z mitologii wątków i przygód, odświeżając i przypominając nam mity. Dodaje jednak też wiele od siebie. Głównym ośrodkiem akcji jest misja ocalenia obozu, występuje również trochę elementów pobocznych, które urozmaicają historię i rozpoczynają kolejny tom cyklu, kończąc jednocześnie ten- w niezmiernie skręcający naszą cierpliwość sposób.

"Morze Potworów" obfituje w niezliczoną ilość akcji, potworów, magii i tajemnic. Wprost nie można się od niej oderwać. Sprawia, że na chwilę możemy kompletnie zapomnieć o problemach życia codziennego. Porusza proste, acz ważne kwestie moralne.

Jestem całkowicie zadowolona z czasu spędzonego z tą niezwykłą historią. Rick Riordan wciąż trzyma, a nawet podwyższa poziom. Od początku- do zakończenia- wszystko jest istnym majstersztykiem jeśli chodzi o potęgowanie naszej uwagi i wciągającą akcję.

POLECAM: fanom mitologii, akcji, przygód, emocji, prostych, wciągających książek, wszystkim, którzy chcą oderwać się od szarej rzeczywistości.

NIE POLECAM: miłośnikom książek poruszających problemy życia codziennego, osobom nieprzepadającym za szybko toczącą się akcją, prostym językiem.

Moja ocena:

6, 10/10 !


___________________________________________________

Zainteresowanym książką polecam również część pierwszą- "Złodziej Pioruna"
  Recenzja części pierwszej: TU

Oficjalna strona serii: http://www.percyjackson.pl/

12 komentarzy:

  1. Chyba dałabym jej szansę, chociaż nie należy ona do kręgu moich zainteresowań:). Za to lubię próbować różnych gatunków, więc czemu nie:)
    Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  2. chwytliwy tytuł, mitologiczne wątki i ciekawa recenzja mnie przekonują :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja ciągle muszę przeczytać tom pierwszy. Stoi na półce od dobrych paru lat... :/

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam serię o Percym Jacksonie. Te książki są niesamowite i zgadzam się z Tobą "Rick Riordan wciąż trzyma, a nawet podwyższa poziom. ". Jest to jedna z nielicznych serii, która z każdą kolejną stroną nie traciła uroku i świeżości.

    OdpowiedzUsuń
  5. Każdy mi polecał tą serię ale ktoś mnie ubiegł w bibliotece ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Zawsze myślałam, że książki tego typu mi się nie spodobają, lecz ostatnio przeczytałam Powołanie i myślę, że ta seria też przypadnie mi do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Te ksiżąki są świetne;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak narazie przeczytałam 2 pierwsze części. Były fajne, ale niezmiernie mnie nie wciągnęły

    PS. Dodaję do linek

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja się czaję na te książki, ale zawsze jakoś tak wychodzi, że kupuję coś innego...

    OdpowiedzUsuń
  10. Wiele dobrego słyszałam o tej serii i mam coraz większą ochotę na przeczytanie chociaż pierwszego tomu, ale jak na złość, żadna z bibliotek nie dysponuje jeszcze tym cyklem, a szkoda.. :( Jak mój portfel odżyje po moich urodzinach to może się skuszę i kupię pierwszy tom ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Na prawdę świetna seria! :D

    OdpowiedzUsuń
  12. kasandra_85 : Myślę, że warto zaryzykować ;-)
    Varia: W takim razie bardzo się cieszę i życzę miłego czytania ;-)
    de_merteuil : No to faktycznie stoi tam już troszkę za długo ;-0. Mam książki, które na czytanie czekają jakieś pół roku, ale kilka lat? ;-)Naprawdę polecam, bo książka rewelacyjna ;-)
    Julia: Teraz już kompletnie nie mogę doczekać się sięgnięcia po kolejne tomy
    Alex1394: Dobrze, że w niej w ogóle jest. Ja czekałam na nią od samego początku, a biblioteka i tak jej nie zakupiła;-(. Wkurzyłam się i kupiłam wspólne wydanie całej seryjki. Jak na razie- jestem bardzo zadowolona z tego wyboru ;-))
    Annie: Tak samo miałam z "Eragonem". Film mi się nie podobał, za smokami nie szalałam, ale gdy przeczytałam- byłam zachwycona ;-)
    Ania: TAAAk... Wprost genialne!
    Matt: Sama się sobie dziwię, że P. Ricka odkryłam dopiero niedawno ;0)Bardzo dziękuję za te wszystkie komplementy, choć zasłużyła na nie przede wszystkim sama książka- wprowadzając mnie w taki optymistyczny nastrój i nastawienie;-). Od razu lepiej mi się pisało.
    Kobra: No cóż...różnie to bywa ;-). Dziękuję za dodanie.
    Nyx: Jak ja to dobrze znam...
    Panna_Indyviduum: Miałam ten sam problem i w końcu kupiłam wspólne wydanie całej serii ;-)
    Ola123: Tak... nie za często tom drugi jest ciekawszy od pierwszego ;-)

    OdpowiedzUsuń

Zostaw po sobie jakiś ślad! Podziel się swoją opinią lub zadaj jakieś pytanie. Czytam wszystkie komentarze ;-)